Portrét: Mohamed Shahin

Datum: 27.02.2010
Autor: MeKeBa
Mohamed Shahin
 
            Před půl rokem to bylo pro většinu českých orientálních tanečnic jen jméno, které mohl nosit letecký inženýr, prodavač v hurghádské tržnici či kuchař v nějakém pětihvězdičkovém hotelu v Egyptě. Dnes tomu tak již není. Při své krátké návštěvě v naší malé zemičce se představil v několika rozličných seminářích jako výborný lektor a choreograf a v rámci show Orient Connection 2009 také jako charismatický a úžasný tanečník. Jeho semináře byly na vysoké profesionální úrovni, ale přitom přátelské a na otázky vždy velmi ochotně odpovídal jednoduchou a dobře srozumitelnou angličtinou. Domnívám se, že mnoha tanečnicím včetně mne učaroval. I proto vznikl tento medailonek jako poděkování za skvělý zážitek.
 
            Mohamed se řadí mezi nejlepší orientální tanečníky a choreografy na světě. Jeho dosavadní životní cesta je velmi podobná cestám řady dalších tanečních hvězd. Přesto se od nich odlišuje – podle svých vlastních slov není totiž tanečníkem orientálních tanců, ale je choreograf a tanečník tanců folklórních. Klasickému orientálnímu tanci se přesto nevyhýbá, věnuje se mu ale pouze po stránce lektorské, na jevišti ho při raks sharqui opravdu neuvidíme.
 
          
Životní příběh Mohameda
            Rodák z Káhiry se folklórnímu tanci začal věnovat ve svých čtrnácti letech, své zkušenosti získával studiem tance v prestižní taneční škole El Kawmia Troupe v Káhiře. Spolupracoval se známými folklórními choreografy jako např. zakladatelem divadelní formy folklórních tanců Egypta Mahmoudem Redou, s Hassanem Afifi, Kamalem Naimem, Hamadem Hossam El-Dinem a dalšími. Své taneční vzdělání obohatil i o tanec baletní a moderní.
            Do povědomí se dostával díky vystoupení v televizních pořadech, divadlech, filmech, videoklipech či vystoupení v pětihvězdičkových hotelech. Choreografie netvoří jen pro sólová vystoupení, ale i pro svou folklórní skupinu. Působil rovněž jako umělecký ředitel taneční skupiny egyptského zpěváka Samira Sabry.
            Dnes se s ním můžeme setkat na různých mezinárodních festivalech, kde i vyučuje, a to např. na festivalu Ahlan wa Sahlan v Káhiře.
 

 
Folklórní tance v podání Mohameda, jeho vize a cíle
            Mohamed se zabývá jevištním provedením folklorních tanců, které jsou inspirovány tanci obyčejných lidí z vesnic a měst z celého Egypta. Jeho cílem je přiblížit tyto původní tance široké veřejnosti, představit je v jejich tradiční podobě jako tance všedního života Egypťanů.
            V jeho repertoáru najdeme saidi, fellahi, haggalu, baladi, andaluský či núbijský tanec, eskandarani či tanec tanoura. V Praze nám Mohamed představil sólové saidi se dvěma holemi, tanec tanoura a muwashahat.
 
 
 
Saidi (Raks Al sayya)
Je považováno za nejdůležitější z egyptských mužských folklórních tanců. Původ má tento tanec v tradičních soubojích mužů s bambusovými holemi, tanec s holí je rovněž vyučován jako průprava pro sebeobranu. Tanec s jednou či dvěma holemi je velmi oblíbený a často se s ním můžeme setkat na různých slavnostech a svatbách. Muži mají při tomto tanci na sobě dlouhé šaty zvané galabiya v tmavých barvách a bílý turban na hlavě. Ženám byl tento tanec původně zapovězen.


 
 
    
             
            Tanoura          
Je původně náboženským tancem pocházejících z osmanské říše, kterým se vyvolávala intenzivní osobní spojení s božstvem. Původní tanec tanoura tančí skupina mužů v bílých sukních a kaftanech s kloboukem na hlavě (fez). Jeden muž krouží uprostřed a ostatní tanečníci se pohybují kolem něj, celý tanec (točení) je doprovázen gesty rukama. Celek pak působí jako planety kroužící kolem Slunce.
 
 
 
 
Egyptským podáním tohoto tance Mohamed svému publiku vypráví určitý příběh, jednoduché bílé oblečení je nahrazeno barevnými bohatě zdobenými a osvětlenými vrstvenými sukněmi a v rukách si pohrává s barevnými koly.
 

 
 
Krátké ukázky ještě ze dvou tanců – hagalla a eskandarani.
 

 
 
Lektorská činnost – zkušenosti z Orient Connection
            Pražské semináře, které jsme navštívily, byly pro nás zdrojem velmi zajímavých a nápaditých kombinací. Semináře byly vedeny na vysoké profesionální úrovni, stejný přístup ale Mohamed požadoval i po tanečnicích. Vždy si počkal, až se celý sál uklidnil a teprve pak začal s výukou či pokračoval v další práci. Celou dobu si ale s tanečnicemi udržoval kontakt a pokud někdo potřeboval něco vysvětlit či zopakovat, vždy se bez problémů k dané kombinaci či prvku vrátil. Nové prvky vysvětloval, až když tanečnice souhlasily, že se může pokračovat.
    Všechny probírané choreografie jsme si mohly zakoupit na výukovém DVD přímo na místě.
 

Zdroje:
http://www.mohamedshahin.net - Mohamedovi stránky, kde se dozvíte více i o jeho budoucích seminářích.
http://www.orientaldancer.net/star-interviews/egyptian-dancer-mohamed-shahin.shtml

Obrázky:

 
Video: Youtube.com
 
 
               
             

Hodnocení:
Známkujte jako ve škole.
1 = nejlepší, 5 = nejhorší.
1 2 3 4 5
Aktuální hodnocení je: 1.20
Komentáře:
13.04.2010 Informace za 10000000: Amira Clé
Děvčata, pán, který tančí folkór, vás orientální tanec opravdu nenaučí...;-). To musíte jít na seminář k orientální tanečnici a sólistce a ne k folklórnímu sboristovi, (což platí na podstatnou část lektorů muž. pohlaví, které sem vozí školy zaměřené na komerci a ne na umění, jejichž lektory já v žádném případě nepovažuju za mě rovné profesionály.)
Pokud chcete přispívat svými komentáři, musíte se registrovat a přihlásit.