Taneční bůh jménem Yousry Sharif

Datum: 22.05.2010
Autor: Karolína Idrisová
Taneční bůh jménem Yousry Sharif
 
   Bylo třetí květnové nedělní odpoledne minulého roku a já jsem pozorovala Yousriho Sharifa spokojeně se vyhřívajícího pod nesmělým švédským sluníčkem. Připomínal mi staršího gentlemana, který se připravuje na procházku po Central Parku na Manhattanu se svým domácím čtyřnohým miláčkem. Postával před budovou, kde se konal Stockholm Bellydance Festival, s čapkou na hlavě, v tmavém sportovním obleku a tmavých polobotkách. Vedle věčně dovádějícím Mohamedem Kazafym a hrdě vzpřímeném Titem, působil Yousri Sharif tiše a především nenápadně. Neznalec by v tomto zralém Egypťanovi, žijícím posledních 30 let v New Yorku, nehledal jednoho z největších legendárních učitelů orientálního tance, ani osobnost, která ovlivnila a vytvořila orientální taneční scénu na americkém kontinentu a pomohla k hvězdné kariéře mnoha současným hvězdám.
 
   O Yousrim Sharifovi jsem se doslechla již před mnoha lety, když jsem se začínala vzdělávat v orientálním tanci v zahraničí. Nic mě ale nepřipravilo na první osobní setkání, které se odehrálo až v listopadu 2008 na Káhirském Nile Group festivalu. Zvyklá na veškeré vychytávky v tanečních oblečcích a doplňcích, kterými většina hvězd orientálního tance ze západního světa zpestřuje své semináře, jsem byla zaskočena samotným vzhledem Yousriho. Pozvolným, téměř netečným, krokem kráčel k pódiu uprostřed tanečního sálu, poskytujíc mi tak dost času  prohlédnout si jeho,  jak jsem později zjistila, typický taneční úbor: volné triko, tmavé tepláky, sportovní boty, značkové potítko na pravém zápěstí a bavlněnou čelenku. Nemohl působit víc nepatřičně v sále plném zdobených pásů, šátků, flitrů, štrasu a barev. Do té doby, než spustil hudbu a téměř beze slov se dožadoval provedení tanečních kombinací, které mi vyrazily dech. Do Yousriho Sharifa jsem se zamilovala okamžitě po prvním taktu.
 
   Je věčnou škodou, že v naši zemičce uprostřed Evropy, tak posedlé osobnostmi orientálního tance z USA, je jméno tohoto génia opomíjeno. Nejspíš je to logické, neboť jeho aktivní kariéra tanečníka skončila když se v České republice orientální tanec začínal rozvíjet. Ale upřímně, to, co z něj činí tak výjimečnou osobnost, nejsou pouze jeho taneční kvality.
 
    V první řadě stojí za zmínku jeho jedinečné cítění hudby. Nebo lépe řečeno, jeho schopnost „rozšifrovat“ orientální hudbu pro taneční pohyb. Za necelých 11 let, co se orientálnímu tanci věnuji, jsem prošla nesčetným množstvím seminářů a festivalů. Vyzkoušela jsem celou řadu choreografií. Tvorba Yousriho mi vždy spolehlivě vyrazila dech, fyzicky i obrazně řečeno. S bravurní lehkostí využívá prvky z breakdance, scénického tance, latiny, aniž by svým tanečním výplodům ubral na autentické dávce orientální šťávy.

   Jeho rukopis je nezaměnitelný nečekanými zvraty. Nepoužívá těžké, zemité pohyby boků tam, kde převládají dunivé údery bubnů, například. Nebo se naopak hravě vyhne předpokládané éteričnosti a udeří plnou silou tam, kde je hudba nenápadně vzdušná.
Nutno podotknout, že přes to všechno působí všechny jeho taneční sestavy neskonale žensky. Nejspíš si toho je velice dobře vědom, neboť mi v hlavě stále zní jeho věta z posledního semináře, který jsem s ním absolvovala. Cituji – „Moje kombinace nejsou náročné technicky – vyžadují ale notnou dávku sebevědomí a vyzrálosti.“
 
    V neposlední řadě, v této branži, ve které velice často panuje povrchnost a prvoplánové vystupování na hodinách i na pódiu, působí způsob výuky Yousriho Sharifa téměř konzervativně sterilně. Nemá zapotřebí se zalíbit účastnícím jeho kurzu nebo semináře. Pokud se odhodláte navštívit jeho seminář, můžete si být jisti, že tak jako já, budete mít nejspíš oči navrch hlavy. Nadšením i překvapením. Možná si budete připadat, že navzdory letům stráveným s orientálním tancem, jste se octli opět na startovní čáře. Ale zcela jistě si můžete být jisti, že se o vás otře jeho hvězdný prach a že zjistíte, že vám zcela nečekaně otevřel úplně nové obzory tohoto nádherného tanečního umění. A to je bezesporu největší přínos tohoto jedinečného muže.

Hodnocení:
Známkujte jako ve škole.
1 = nejlepší, 5 = nejhorší.
1 2 3 4 5
Aktuální hodnocení je: 1.00
Komentáře:
Dosud nikdo nekomentoval tento článek.
Pokud chcete přispívat svými komentáři, musíte se registrovat a přihlásit.